Πάνω από την δυτική είσοδο του Ναού και εντός τυμπάνου βρίσκεται ζωγραφισμένη σε μουσαμά η εικόνα του Αγίου Γεωργίου και φέρει χρονολογία 1884. |
Ο μόνος τρόπος για την κτίση νέας εκκλησίας ήταν η έκδοση ειδικού βασιλικού διατάγματος (φιρμανιού) από την Κωνσταντινούπολη, την έδρα του Σουλτάνου. Για να εκδοθεί όμως αυτό από την «Υψηλή Πύλη» χρειαζόταν μεγάλο χρηματικό ποσό σε χρυσές λίρες για δωροδοκίες, καθώς και πολύμηνα και επικίνδυνα ταξίδια στην Κωνσταντινούπολη, χωρίς να είναι σίγουρο το αποτέλεσμα.
Την άδεια απέσπασε τελικά αντιπροσωπεία Λιγκοβανιωτών στις 14 Σεπτεμβρίου 1802.
Η εντοιχισμένη πλάκα που δηλώνει την ημερομηνία αποπεράτωσης του Ναού. (Η λέξη ΠΙΤΗSΦΑ σύμφωνα με το γλωσσικό ιδίωμα της περιοχής σήμαινε τελείωσε). |
Ο ναός αποπερατώθηκε σύμφωνα με την υπάρχουσα επιγραφή στις 17 Νοεμβρίου 1802.
Η κύρια είσοδος του Αγίου Γεωργίου την περίοδο του μεσοπολέμου. |
Δεν είχε επιτραπεί βέβαια η κτίση κωδωνοστασίου. Η κωδωνοκρουσία ήταν απαγορευμένη επί τουρκοκρατίας, για το λόγο αυτό στον Άγιο Γεώργιο δεν υπήρχε καμπαναριό, και αντ’ αυτού οι Λιγκοβανιώτες είχαν το σήμαντρο (τσουκάλτσι) ή τζαλπαράν προκειμένου να ειδοποιούν τους συγχωριανούς τους να προσέλθουν στην εκκλησία.
Η κύρια είσοδος του Αγίου Γεωργίου όπως είναι σήμερα. |
Η σπουδαιότητα όμως του ναού δεν βρίσκεται στην ταπεινή εξωτερική του κατασκευή, η οποία σύμφωνα με τον ισλαμικό νόμο δεν έπρεπε να είναι σπουδαιότερη των τζαμιών, αλλά στον εσωτερικό του διάκοσμο, ο οποίος έδωσε μια ξεχωριστή υποβλητική και κατανυκτική ατμόσφαιρα στο εσωτερικό του ναού.
Ο διάκοσμος αυτός αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα όλων των μεταβυζαντινών ναών.
Ενδιαφέρον ωστόσο προκαλεί ο μεγάλος αριθμός φορητών εικόνων της εποχής σε παχύ ξύλο.
Αποτέλεσε το μήλο της έριδος μεταξύ των Βουλγάρων και Ελλήνων. Ωστόσο οι Ξυλοπολίτες πολλά οφείλουν στον Άγιο γιατί χάρη σ’ αυτόν διατήρησαν την υπεροχή και συντήρησαν την πολιτισμική τους ακτινοβολία.
Η αίσθηση της γαλήνης που νιώθει κανείς φτάνοντας στον Αη Γιώργη είναι απόλυτη και καθηλωτική.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου